حقوق کودکان در هلند و نکاتی جذاب درباره آن

حقوق کودکان در هلند

هلند یکی از کشورهای پیشرو در زمینه‌ رعایت حقوق کودکان براساس قوانین کنوانسیون حقوق کودک است. کودکان به دلیل داشتن محدودیت‌های مختلف در معرض آسیب‌های فراوانی هستند. طبق تعریف کنوانسیون حقوق کودک، فردی که سنش زیر هجده سال باشد کودک محسوب می‌شود و دارای حقوقی از جمله حق هویت انسانی، حق حیات، حق بقا، حق رشد، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش عمومی، عدم تبعیض براساس نژاد، جنسیت، هویت و گرایش جنسی، ملیت، مذهب، معلولیت، رنگ پوست و… است. اگر به عنوان یک مهاجر دارای فرزند در هلند زندگی می‌کنید بهتر است درباره این موضوع بیشتر بدانید.

مزایا و حقوق کودکان در کشور هلند

براساس آمار کودکان هلندی از شادترین کودکان در میان کودکان کشورهای جهان هستند. رضایت بالای نوجوانان این کشور به دلیل داشتن تعامل مثبت با اعضای خانواده و دوستانشان است. آنها در خانه و مدرسه از محیطی حمایتی برخوردارند. ناگفته نماند آموزش و پرورش هلند نقش مهمی در میزان شادی و رضایت کودکان و نوجوانان هلندی دارد.

در هلند شهرداری‌ها وظیفه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را بر عهده دارند. شهرداری با توجه به نیازهای کودکان در مقاطع مختلف سنی برنامه‌های آموزشی و ورزشی ویژه‌ای را برای آنها تدارک می‌بیند. در مهدکودک‌های شهرداری میزان رشد و سلامت کودک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هدف مربیان مهد این است که کودک در طول روز در حال فراگیری باشد و انرژی‌اش تخلیه شود تا هنگامی که به منزل می‌رود در محیط آرام منزل استراحت کند. خانواده‌ها نیز با خاطری آسوده کودکانشان را به این مهدکودک‌ها می‌سپارند.

حضور کودکان مهاجر خارجی در مهد کودک‌های شهرداری اجباری است تا کودک با زبان و فرهنگ کشور میزبان یعنی هلند آشنا شود. مربیان مهد کودک‌ کارهای گروهی و احترام به یکدیگر را به کودکان می‌آموزند و ناپسند بودن خشونت و پرهیز از حیوان‌آزاری را به آنها یادآوری می‌کنند. شهرداری‌ها برای نوجوانان نیز برنامه‌های متنوعی دارند. انواع ورزش‌ها، دوره‌های آموزشی، نمایش فیلم و برنامه‌های تفریحی را برای نوجوانان ارائه می‌کنند تا آنها اوقات خود را به خوبی سپری کنند و با اعتمادبه‌نفس بیشتر به سمت آینده‌ای بهتر بروند.

نماینده جدید حقوق کودکان در هلند گزارشی را بر اساس دوره‌ پنج ساله تحقیق بر موضوع حقوق کودکان در هلند در سال 2016 منتشر کرده است. طبق این گزارش در سال 2016 سه میلیون و چهارصد هزار کودک در هلند زندگی می‌کردند. در این گزارش طبق روال سال‌های گذشته این موضوعات به چشم می‌خورد: وضعیت خانوادگی و سرپرستی کودک، حفاظت از کودکان در برابر خشونت و بهره‌کشی، محروم بودن از آزادی و اجرای عدالت برای نوجوانان، استانداردهای مناسب زندگی، آموزش و پرورش و مهاجران نوجوان.

گزارش یادشده براساس داده‌های آماری به تحولات در قوانین مربوط به کودکان، تغییر در سیاست‌های مربوط به حوزه کودک، مطالعات علمی صورت گرفته در این حوزه و در مجموع موضوعاتی که بر زندگی کودکان در هلند تاثیرگذار است می‌پردازد. قسمت پایانی این گزارش نیز چشم‌اندازهای آینده را مدنظر قرار داده است.

در گزارش مذکور سه موضوع اصلی در ارتباط با تحقق حقوق کودکان در هلند دارای اهمیت است. وظیفه مراقبت از نوجوانان فقط بر عهده شهرداری‌های محلی نباشد، حقوق کودکان هلند براساس قوانین حقوق کودک در اروپا افزایش یابد و جمع‌آوری داده‌های مربوط به حقوق کودکان و تجزیه و تحلیل آنها مورد اهمیت بیشتری قرار گیرد.

از سال 2015 ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان به شهرداری‌های محلی هلند سپرده شده است. به همین دلیل در سال‌های اخیر کیفیت امکانات محل زندگی کودک کاملا به عملکرد شهرداری آن منطقه وابسته است و این نگرانی وجود دارد که در بعضی از مناطق به دلیل کمبود بودجه خدمات مطلوبی از سوی شهرداری محلی ارائه نشود.کودکانی که به دلیل فقر یا داشتن معلولیت نیازمند دریافت خدمات بیشتری در زمینه تحصیل هستند و مراقبت از کودکان مهاجر و رسیدگی به مطالبات آنها باید در الویت قرار بگیرد. انجمن حقوق کودکان عقیده دارد باید بر دسترسی و کیفیت خدماتی که شهرداری‌ها به کودکان ارائه می‌دهند نظارت کافی اعمال شود.

موضوع دیگر دارای اهمیت، نزدیک کردن سطح حقوق کودکان در هلند به استاندارد حقوق کودکان در اروپاست. قوانینی که در اروپا برای کودکان وضع می‌شود به شدت بر زندگی آنها تاثیر می‌گذارد. برای مثال اتحادیه اروپا قوانین مهاجرت هلند را تعیین می‌کند. این قوانین به نفع کودکان پناهنده وضع شده است. با این حال انتظار می‌رود در آینده نزدیک اتحادیه اروپا نیز رویکرد جامع‌تری در رابطه با منافع کودک اتخاذ کند.

در مجموعه تحقیقاتی که درباره وضعیت کودکان در هلند انجام شده است اطلاعات زیادی درباره زندگی کودکان ارائه می‌کند. با این حال درباره موضوعات خاصی همچون کودکان قربانی سوءاستفاده جنسی، کودکان بی‌خانمان، کودکان معلول و کودکان ساکن جزایر کارائیب پادشاهی هلند داده‌های آماری کمی در دسترس است.

0 0 votes
رأی دهی به مقاله

فرم زیر را کامل کرده و برای دریافت مشاوره منتظر تماس ما باشید.

متقاضی اخذ اقامت هلند از طریق:
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments