پروسه پناهندگی در هلند

پروسه پناهندگی در هلند

شاید به نظر بیاید پناهندگی از راه‌های آسان مهاجرت به اروپاست. اما این نوع از مهاجرت سختی‌های خاص خودش دارد. پناهندگی در هلند در سال‌های اخیر مورد اقبال بسیاری قرار گرفته است. بحران‌هایی که در خاورمیانه به وقوع پیوسته میزان مهاجرت به اروپا را افزایش داده است. در بین کشورهای اروپایی مثل هلند نیز نسبت به گذشته مهاجران بیشتری را می‌پذیرد. اما چه دلایلی برای پذیرش پناهندگی در هلند معتبر است؟ با هم پروسه پناهندگی در هلند را مرور می‌کنیم.

در آغاز یادآوری کنیم براساس قوانین سازمان مهاجرین و تابعیت کشور هلند IND تنها افرادی می‌توانند درخواست مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی داشته باشند که دارای این شرایط باشند:

  1. فرد موردنظر در کشورش به دلایلی همچون نژاد، قومیت، دین، ملیت و یا اعتقادات سیاسی تحت تعقیب باشد.
  2. فردی که با ارائه دلایل واضح و مشخص، نگران حکم اعدام، شکنجه، از بین رفتن آبرو و سایر موارد غیرانسانی باشد.
  3. فردی که دارای دلایل مستدل برای نگرانی بابت ترس از خشونت‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند درگیری‌های مسلحانه و… باشد.
  4. فردی که همسر، پدر، مادر یا فرزند زیر سن قانونی او از طریق پناهندگی اقامت کشور هلند را دریافت کرده باشد.

مراحل پناهندگی در هلند

کسی که به عنوان پناهجو وارد کشور هلند می‌شود در قدم اول باید خود را به پلیس معرفی ‌کند. پلیس این فرد را به مرکز ثبت نام سازمان مهاجرت IND در شهر ترآپل معرفی می‌کند. در مرکز اقامت یا کمپ ترآپل مشخصات شخصی فرد و نحوه ورود او به خاک هلند ثبت می‌شود. وسایل شخصی او جستجو و فهرستی از آنها تهیه می‌شود. تلفن همراه فرد نیز برای بررسی اطلاعات گرفته می‌شود که البته پس از زمان کمی به شخص برگردانده می‌شود. از فرد عکس گرفته می‌شود و انگشت‌نگاری نیز انجام می‌شود.

اطلاعات فرد در سیستم کشور هلند ثبت و پرونده مهاجرتی برای او تشکیل می‌شود.
پس از این مرحله بخشی از پناهجویان از کمپ ترآبل به کمپ‌های دیگر برای بررسی تقاضای پناهندگیشان فرستاده می‌شوند. مدت اقامت در کمپ‌ها حدود شش روز است که البته ممکن است این زمان تغییر کند. در این بازه زمانی فرد پناهجو مورد معاینه پزشکی قرار می‌گیرد تا مدارک پزشکی سلامت جسمی و روحی او تکمیل شود. سازمان دولتی COA وظیفه تامین مایحتاج پناهجو و رسیدگی به امور روزمره‌اش را بر عهده دارد. در این مرحله فرد با وکیلش آشنا خواهد شد. وکیل از طرف دولت هلند برای رسیدگی به تقاضای پناهندگی فرد را همراهی و راهنمایی خواهد کرد. امکان دیگری که سازمان مهاجرت کشور هلند برای پناهجویان در نظر گرفته حضور مترجم برای پناهجویانی است که به زبان انگلیسی یا هلندی تسلط کافی ندارند. مترجم در طول مصاحبه فرد را همراهی می‌کند تا مشکلی در ارائه اطلاعات پیش نیاید.

سازمان مهاجرت IND در مدت هشت روز به تقاضای پناهندگی پناهجو رسیدگی خواهد کرد. این سازمان تصمیم می‌گیرد که آیا فرد پناهجو شرایط کسب اجازه اقامت پناهندگی در هلند را دارد و یا سازمان نیاز به زمان بیشتری برای تحقیقات دارد.

در روز نخست مصاحبه‌ای رسمی انجام می‌شود که در آن سوالاتی درباره هویت، ملیت، خانواده و مسیر سفر پناهجو به هلند پرسیده می‌شود. فرد باید به سوالات صادقانه، کامل و واضح پاسخ دهد. در روز دوم وکیل فرد، مصاحبه را بررسی کرده و اگر چیزی اشتباه اعلام شده و یا اطلاعات ناقص باشد آن را به سازمان مهاجرت اطلاع می‌دهد. در این مرحله وکیل فرد را برای مصاحبه دوم که همان مصاحبه اصلی است آماده می‌کند. روز سوم اختصاص به مصاحبه اصلی دارد. فرد در این مصاحبه دلیل فرار از کشورش را توضیح می‌دهد. مهم این است که پناهجو صادقانه تمام اتفاق‌هایی که برایش رخ داده را به صورت کامل و واضح برای کارمند سازمان مهاجرت شرح دهد. اگر مشکلات جسمی یا روانی و یا حتی زخمی بر بدنش دارد با او در میان بگذارد.

در روز چهارم وکیل گزارش مصاحبه اصلی را بررسی می‌کند و نکات و اصلاحات احتمالی را از طریق نامه به سازمان مهاجرت اعلام می‌کند. سازمان مهاجرت در روز پنجم برای مجوز اقامت پناهجویی تصمیم خواهد گرفت. در این مرحله سه حالت پیش می‌آید. اول اینکه فرد به عنوان پناهنده شناخته می‌شود و اجازه اقامت پنج ساله را دریافت خواهد کرد. در حالت دوم سازمان مهاجرت در نامه‌ای به فرد اعلام می‌کند به زمان بیشتری برای تحقیقات نیاز دارد. این تصمیم‌گیری در مدت شش ماه انجام خواهد شد. و حالت آخر زمانی است که از نظر سازمان مهاجرت فرد فاقد شرایط اخذ اجازه اقامت در هلند است. این سازمان پاسخ منفی خود را با دلایلش در نامه‌ای برای فرد ارسال می‌کند.

در روز ششم فرد می‌تواند با وکیلش درباره پاسخ منفی سازمان مهاجرت مشورت کند و نامه اعتراض خود را برای این سازمان ارسال کند. روز هفتم و هشتم اختصاص به قضاوت نهایی سازمان مهاجرت دارد. در این مرحله نیز سه امکان وجود دارد. امکان اول این است که فرد به عنوان پناهنده شناخته می‌شود و اجازه اقامت پنج ساله را دریافت می‌کند.

امکان دوم این است که سازمان مهاجرت مجددا در نامه‌ای به فرد اعلام می‌کند به زمان بیشتری برای تحقیقات نیاز دارد. این تصمیم‌گیری در بازه زمانی شش ماه انجام خواهد شد. و امکان آخر زمانی است که از نظر سازمان مهاجرت فرد شرایط اخذ اجازه اقامت در هلند را ندارد. این سازمان در نامه‌ای دلایل پاسخ منفی خود به درخواست پناهجو را می‌دهد و اعلام می‌کند که فرد باید خاک هلند را ترک کند. در این مرحله نیز وکیل پناهجو می‌تواند به این تصمیم اعتراض کند و آن را به دادگاه تجدیدنظر اعلام کند. در صورت جواب منفی دادگاه، پناهجو باید هلند را ترک کند.

اگر قصد مهاجرت به کشور هلند از طریق پناهندگی را دارید بهتر است بیشتر درباره آن فکر کنید و تمام جوانب آن را بسنجید. شاید بهتر باشد با راه‌های امن دیگر مهاجرت آشنا شوید و درباره آن با مشاوران امور مهاجرت مشورت کنید.

5 1 vote
رأی دهی به مقاله

فرم زیر را کامل کرده و برای دریافت مشاوره منتظر تماس ما باشید.

متقاضی اخذ اقامت هلند از طریق:
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments