آشنایی با بورسیه ‌های تحصیلی در هلند

بورسیه های تحصیلی در هلند

در حال حاضر کشور هلند مقصد مهاجرت بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیاست. وجود دانشگاه‌ها با کیفیت آموزشی بالا، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، دوره‌های کارآموزی برای آمادگی دانشجویان برای ورود به بازار کار و موقعیت‌های شغلی باعث شده بسیاری از دانشجویان خواهان مهاجرت به هلند از طریق تحصیل باشند. دانشجویانی که از رزومه تحصیلی و نمره زبان خوبی برخوردارند می‌توانند از بورسیه ‌های تحصیلی در هلند استفاده کنند و از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بهره‌مند شوند.

دانشگاه‌های هلند بورسیه تحصیلی را به دانشجویانی اعطا می‌کنند که ملیت غیراروپایی داشته باشند و پذیرش تمام‌وقت خود را در یکی از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کسب کرده باشند. اگر دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد درخواست بورسیه تحصیلی کرده باشد باید مدرک کارشناسی‌اش را در کشوری غیر از هلند دریافت کرده باشد و نمره مدرک آیلتس او 6.5 باشد یا تافل را با نمره 100 گذرانده باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید ثبت‌نام برای کسب بورسیه تحصیلی به صورت هم‌زمان با اخذ پذیرش تحصیلی باید انجام شود. رقابت برای دریافت بورسیه تحصیلی تنگاتنگ است و داشتن رزومه تحصیلی مناسب، معدل بالا، نمره زبان عالی و… احتمال دریافت بورسیه را برای دانشجویان برتر امکان‌پذیر می‌کند.

تحصیل به زبان انگلیسی با وجود فرصت‌های کارآموزی و اشتغال در این کشور از مزایای کم‌نظیر تحصیل در هلند است. برای اخذ بورسیه تحصیلی در هلند بهتر است سه ماه پیش از شروع دوره تحصیلی اقدامات لازم را انجام داد. دانشجویان در صورت اخذ پذیرش تحصیلی باید برای ویزای تحصیلی کشور هلند MVV اقدام کنند. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی از این قرار است: گذرنامه معتبر، اثبات تمکن مالی به همراه گواهی بانکی، فرم درخواست ویزای تحصیلی و نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسه عالی معتبر در هلند.

بیشترین فرصت‌ها برای اخذ بورسیه ‌های تحصیلی در هلند مربوط به مقطع دکتراست. اما بعضی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نظیر دانشگاه رادبود (Radboud University) در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان بورسیه اهدا می‌کنند.

دانشگاه رابود با امکانات پیشرفته و وجود اساتید متبحر یکی از بهترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود. این دانشگاه بورسیه تحصیلی خود را در رشته‌های فلسفه، هنر، علوم انسانی، مطالعات دینی، علوم اجتماعی، حقوق و علوم پزشکی با هدف جذب دانشجویان بین‌المللی با سوابق درخشان تحصیلی ارائه می‌کند. این بورسیه در قالب کمک هزینه تحصیلی و تخفیف در شهریه دانشگاه در نظر گرفته شده است. دانشگاه رادبود مقداری از هزینه‌های ویزا، اخذ اقامت و بیمه درمانی دانشجویان را نیز پرداخت می‌کند.

برای درخواست بورسیه تحصیلی در دوره دکترا و ورود به این دوره باید حتما مدرک کارشناسی ارشد را اخذ کرده باشید. ارزیابی مدارک شما بر عهده موسسه Nuffic است. Nuffic دپارتمانی است که تحت نظر وزارت آموزش هلند فعالیت می‌کند. پس از تایید مدارک و ثبت‌نام شما رسما تحصیل خود را آغاز می‌کنید. دوره دکترا حدود چهار تا پنج سال طول خواهد کشید. در این دوره واحد درسی به جز در بعضی رشته‌های خاص ارائه نمی‌شود و دانشجو موظف به انجام تحقیق در موضوع رساله دکترای خود است.

مهم‌ترین مولفه برای پذیرش در دوره دکترا پیدا کردن استاد مورد نظر و ارائه مدارک مربوط به اوست. مدارک مورد نیاز برای ارائه به استاد از این قرار است:

ریز نمرات مدارک تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی؛ رزومه کامل؛ مقالات در نشریات معتبر بین‌المللی (در این صورت نیاز به مدرک زبان نیست)؛ توصیه‌نامه از اساتید؛ نمره زبان آیلتس 6.5 یا معادل آن در آزمون‌های تافل، تولیمو و… و ارائه پروپوزال مناسب. اگر نمره زبان به حد کافی نباشد می‌توان آن را با گذراندن دوره‌های زبان انگلیسی جبران کرد. نمره آیلتس 5 نیاز به گذراندن دو ترم و نمره آیلتس 5.5 نیاز به گذراندن یک ترم زبان انگلیسی دارد.

پذیرش در دوره دکترا در هلند رایگان است و دانشجویی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شده است ماهانه حقوقی را از طرف دانشگاه دریافت خواهد کرد. بر میزان این حقوق سالانه افزوده می‌شود. البته به حقوق دانشجو مالیات تعلق می‌گیرد و 35 درصد از این حقوق بابت مالیات کسر می‌شود.

حق اشتغال برای دانشجوی دکترا در هلند در نظر گرفته شده است تا بتواند به راحتی هزینه زندگی خود را تامین کند. امکان اخذ اقامت دائم کشور هلند برای دانشجویانی که دوره تحصیل خود را به پایان رسانده‌اند پس از پنج سال امکان‌پذیر است. فرصت‌های شغلی خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دوره دکترا در هلند وجود دارد، بنابراین دانشجویان نگرانی بابت اشتغال پس از اتمام تحصیلات نخواهند داشت.

دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه آمستردام، دانشگاه اراسموس، دانشگاه واخنینگن، دانشگاه دلفت و دانشگاه وریج آمستردام از بهترین دانشگاه‌های هلند هستند که سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی را پذیرش می‌کنند.

برای ادامه تحصیل در هلند و دریافت بورسیه تحصیلی بهتر است با کارشناسان حوزه مهاجرت مشورت کرده و سپس اقدام به جمع‌آوری مدارک کنید.

0 0 votes
رأی دهی به مقاله

فرم زیر را کامل کرده و برای دریافت مشاوره منتظر تماس ما باشید.

متقاضی اخذ اقامت هلند از طریق:
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments