قوانین مالیاتی هلند

قوانین مالیاتی هلند

هر فردی در هلند چه شهروند این کشور باشد و چه به عنوان مهاجر در این کشور زندگی و کسب درآمد کند باید مالیات بپردازد. سیستم مالیاتی در هلند نسبتا پیچیده است و عوامل زیادی در تعیین میزان مالیات تاثیرگذارند. دولت هلند درآمد خود را به طور عمده از مالیات کسب می‌کند بنابراین قوانین مالیاتی هلند بسیار دقیق وضع شده است. نرخ مالیات در این کشور نسبتا بالاست اما دولت توانسته با مدیریت صحیح و مناسب مالیات زندگی در هلند را مطلوب و رضایت شهروندان را جلب کند.

قدمت پرداخت مالیات در هلند به چند قرن پیش بازمی‌گردد. در قرن نوزدهم مالیات یکسانی از مردم بدون در نظر گرفتن میزان درآمد آنها اخذ می‌شد. در سال 1914 قانون مالیات بر درآمد تصویب شد. طبق این قانون هر کس درآمد بیشتری داشت مالیات بیشتری پرداخت می‌کرد.

در سال 1934 مالیات بر فروش تعیین شد که در سال 1968 مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شد. مالیات بر حقوق را نیز دولت در سال 1964 تصویب کرد.

قوانین مالیاتی هلند درآمد را در سه باکس (Box system) طبقه‌بندی کرده است. نرخ مالیاتی هر باکس متفاوت است. باکس اول متعلق به حقوق افراد است که بسته به میزان درآمد مالیات حداکثر تا 52 درصد برای آن اعمال می‌شود. باکس دوم درآمد حاصل از سود یک شرکت با مسئولیت محدود را دربرمی‌گیرد. باکس سوم مربوط به سرمایه‌گذاری و پس‌انداز می‌شود. میزان مالیات با توجه به شرایط هر فرد تعیین می‌شود.

انواع مالیات اصلی در هلند از این قرار است:

مالیات بر درآمد

هر فردی که در هلند مشغول به کار باشد و یا درآمد کسب کند باید مالیات بر درآمد پرداخت کند. افراد سالانه درآمدشان را از طریق اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات گزارش می‌کنند تا مالیات آنها تعیین شود. این کار را می‌توان به صورت آنلاین و با کمک مشاور مالیاتی انجام داد.

مالیات بر درآمد کارمندان و کارکنان شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌ها توسط کارفرما پرداخت می‌شود. از این مالیات با عنوان مالیات بر حقوق یاد می‌شود. افرادی که در هلند خوداشتغالی دارند باید مالیات بر درآمد خود را از طریق اظهارنامه مالیاتی سالانه محاسبه و پرداخت کنند.

نرخ مالیات برای شرکت‌ها 20 درصد برای سود سالانه تا میزان دویست هزار یورو تعیین شده است. شرکت‌هایی که درآمدی بیش از این مقدار دارند باید 25 درصد آن را مالیات پرداخت کنند.

مالیات بر حقوق

مالیات بر حقوق توسط کارفرما با کسر حقوق کارمند به صورت ماهانه پرداخت می‌شود. افراد مهاجر باید در هنگام تعیین شرایط قرارداد کار و میزان حقوق کسر مالیات از حقوق را در نظر داشته باشند تا در تامین هزینه‌های زندگی به مشکل برنخورند. به این نکته باید توجه کرد که تفاوت زیادی بین حقوق ناخالص و میزان آن پس از کسر مالیات وجود دارد.

مالیات بر ارزش افزوده

اداره مالیات از فعالان کسب‌وکار از مرحله تولید تا توزیع، مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کند. این مالیات در هلند با عنوان BTW شناخته می‌شود. تمام مشاغل به استثنای برخی بنیادها و انجمن‌ها باید میزان مالیات بر ارزش افزوده را به قیمت کالاها و خدمات خود اضافه کنند. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در هلند در سه سطح صفر، 9 و 21 درصد تعیین شده است.

سال مالی هلند از اول ژانویه تا 31 دسامبر محاسبه می‌شود. در ژانویه نامه‌ای از طرف اداره مالیات هلند به دست افراد می‌رسد که در آن درخواست شده قبل از پایان سال اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و برای این اداره ارسال کنند. اگر امور مالی ساده و مشخص باشد معمولا نیاز به ارسال اظهارنامه نیست. افراد می‌توانند در صورت عدم دریافت نامه مورد نظر به شعبه‌های اداره مالیات مراجعه و وضعیت مالیات خود را پیگیری کنند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد سالانه از اول مارس تا 30 آوریل است. البته می‌توان برای تمدید این مهلت از طریق سایت اداره مالیات درخواست داد. برای افرادی که اظهارنامه مالیاتی را به موقع ارسال نکنند و یا درخواست تمدید مهلت آن را قبل از ماه می ارائه ندهند جریمه تعیین شده است.

قانون سی درصد

قانون سی درصد مزیت مالیاتی است که قوانین مالیاتی هلند برای کارکنان و کارمندان مهاجر در نظر گرفته است. مهم‌ترین فایده این قانون این است که مهاجران سی درصد از دستمزد خود را بدون پرداخت مالیات دریافت می‌کنند. در واقع افراد با استناد به این قانون تنها برای هفتاد درصد از حقوقشان مالیات می‌پردازند. این قانون برای حمایت از مهاجران و به منظور جبران هزینه‌های مهاجرت وضع شده است.

استفاده از قانون سی درصد تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که برای کارفرما کار می‌کنند. اگر فرد به صورت خوداشتغالی کارکند می‌تواند با تاسیس شرکت با مسئولیت محدود به عنوان کارمند آن شرکت از قانون سی درصد استفاده کند.

3 2 votes
رأی دهی به مقاله

فرم زیر را کامل کرده و برای دریافت مشاوره منتظر تماس ما باشید.

متقاضی اخذ اقامت هلند از طریق:
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments