قانون سی درصد برای نیروی کار در هلند

قانون سی درصد برای نیروی کار در هلند

در سال‌های اخیر کشور هلند با برخورداری از رفاه اجتماعی، ثبات اقتصادی، کیفیت بالای آموزش، امکان تحصیل در مقاطع دانشگاهی به زبان انگلیسی و… بسیار مورد استقبال متقاضیان مهاجرت از طریق کار قرار گرفته است. یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور از طریق ویزای کار است. اگرچه ممکن است این روش به لحاظ حقوقی و به دلیل آماده‌سازی مدارک لازم جهت تهیه ویزای کار نسبت به دیگر روش‌ها سخت‌تر و پیچیده‌تر باشد اما در صورت گذراندن پروسه آن و دریافت اجازه اقامت مزیت‌های خوبی را به همراه خواهد داشت.

با داشتن ویزای کار از همان بدو ورود به کشور هلند دارای شغلی با درآمد مشخص در ماه هستید که با آن به راحتی می‌توانید از پس هزینه‌های اقامت و زندگی روزمره برآیید. ویزای کار را می‌توان از طریق دعوتنامه شغلی، از طریق شعب شرکت‌های دیگر در هلند و یا از طریق فعالیت مشترک شرکت‌ها اخذ کرد.

مشاغلی که در هلند از طریق ویزای کار می‌توان مورد درخواست قرار داد از این قرار است: کارگر متخصص، مهندس، متخصص IT، کارشناس امور مالی و حسابدار، کارشناس فروش و کارشناس آموزش و پرورش.

در جست‌وجوی موضوع ویزای کار هلند شاید به اصطلاح قانون سی درصد برای نیروی کار در هلند برخورده باشید. این اصطلاح در قانون کار هلند به عنوان یک مزیت مالیاتی برای مهاجران متخصصی که برای کار در یک شغل خاص به هلند مهاجرت کرده‌اند در نظر گرفته شده است. این قانون به کارفرما اجازه می‌دهد سی درصد از حقوق کارگر یا کارمند مهاجر را معاف از مالیات به او پرداخت کند. درواقع کارمند تنها برای هفتاد درصد حقوقش مالیات می‌پردازد. این قانون معافیت مالیاتی در حمایت از مهاجران و برای جبران هزینه‌های ناگزیر سفر، ویزا و محل سکونت وضع شده است.

اداره مالیات هلند مسئول وضع قانون سی درصد است. هدف دولت هلند از وضع این قانون، جذب نیروی کار ماهر از سراسر دنیا به این کشور است. به ویژه مشاغلی مدنظر است که نیروی متخصص در آن وجود ندارد و یا تعداد نیروها کم است. مهارت متقاضی با توجه به تحصیلات، سابقه کار، سطح اشتغال، میزان حقوق و سن سنجیده می‌شود. معیار مشخصی برای انتخاب وجود ندارد اما ترکیبی از این مولفه‌ها در تعیین سطح مهارت متقاضی موثر است.

تنها کسانی واجد شرایط استفاده از قانون سی درصد هستند که به صورت استخدامی برای کارفرما کار کنند. اگر فردی به صورت خوداشتغالی در هلند مشغول کار باشد می‌تواند یک شرکت قانونی با مسئولیت محدود تاسیس و به عنوان کارمند آن از قانون سی درصد استفاده کند.

استفاده از قانون سی درصد تبعاتی برای برخورداری از مزایای بیکاری و یا نقص جسمی خواهد داشت. زیرا این مزایا از طریق حقوق مشمول مالیات به افراد تعلق می‌گیرد. بنابراین لازم است هر دو طرف قرارداد کار یعنی کارفرما و کارمند از پیامدهای قانون سی درصد آگاه باشند و درخواست این قانون مورد توافق هر دو طرف باشد.

استفاده از قانون سی درصد شرط‌هایی دارد. کارمندان برای برخورداری از این قانون باید ثابت کنند قبل از استخدام در خارج از کشور هلند اقامت داشته‌اند. همچنین کارمندان باید حداقل دوسوم بازه زمانی 24 ماهه قبل از استخدام فعلی را در فاصله بیش از 150 کیلومتری مرز هلند زندگی کرده باشند. دلیل این قانون این است که دولت هلند معتقد است افرادی که در نزدیکی مرز هلند زندگی می‌کنند نیازی به جبران هزینه‌های اضافی ندارند.

میزان حقوق کارمندانی که می‌خواهند از قانون سی درصد استفاده کنند باید از حداقل حقوق اعلام‌شده از سوی دولت هلند بیشتر باشد. در سال 2019 حداقل میزان دستمزد 37.743 یورو و برای کارمندان زیر سی سال که مدرک کارشناسی ارشد خود را از یک دانشگاه خارجی دریافت کرده‌اند این میزان 28.690 یورو تعیین شده است.

این قانون، استثنایی برای پژوهشگران علمی، کارمندان حوزه آموزش و دانشجویان دوره دکترا قائل شده است و با هر میزان حقوق می‌توانند از این قانون استفاده کنند. اما باید در نظر داشت این گروه از کارمندان در درخواست شغلی از شرکت‌ها و نهادهای مربوط محدودیت‌هایی دارند.

با معافیت مالیاتی سی درصد مهاجران می‌توانند گواهی‌نامه خود را از ایرانی به هلندی تبدیل کنند. این اقدام صرفه‌جویی مالی و زمانی را برای آنها در پی خواهد داشت. تا پیش از این مهاجر می‌توانست هشت سال از قانون سی درصد استفاده کند اما براساس اعلام اداره مالیات هلند از اول ژانویه 2019 زمان برخورداری از این قانون به پنج سال کاهش یافته است.

برای اطلاع دقیق از شرایط این قانون و تغییراتش بهتر است به وب‌سایت اداره مالیات هلند مراجعه کنید.

0 0 votes
رأی دهی به مقاله

فرم زیر را کامل کرده و برای دریافت مشاوره منتظر تماس ما باشید.

متقاضی اخذ اقامت هلند از طریق:
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments