تحصیل دوره دکتری در هلند 

دوره دکتری در هلند

قدمت آموزش عالی در هلند به قرن شانزده میلادی برمی‌گردد. کیفیت و اعتبار مثال‌زدنی دانشگاه‌های هلند در کنار رفاه بالا، آب‌وهوای مناسب، زیبایی‌های طبیعی و… این کشور را برای دانشجویانی که خواهان مهاجرت به هلند از طریق تحصیل هستند به انتخابی شایسته تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید درباره تحصیل دوره دکتری در هلند بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

در حال حاضر نام دانشگاه‌های هلند در فهرست سیصد دانشگاه برتر دنیا به چشم می‌خورد. پنج دانشگاه آمستردام، دلفت، اوترخت، لیدن و خرونینگن جزو صد دانشگاه برتر جهان هستند. سالانه دانشجویان بین‌المللی زیادی به قصد تحصیل در دانشگاه‌های هلند راهی شهرهای دانشگاهی این کشور نظیر آمستردام، اوترخت، لیدن، خرونینگن، ماستریخت و روتردام می‌شوند.

یکی از عمده‌ترین دلایل استقبال دانشجویان از ادامه تحصیل در هلند ارائه دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این کشور است. در هلند مردم زبان انگلیسی را به خوبی صحبت می‌کنند و به کار می‌برند.

دوره دکتری در هلند

تحصیل در تمام دوره‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های هلند امکان‌پذیر است اما بیشتر از همه دوره دکتری از طرف دانشجویان بین‌المللی مورد تقاضاست. دوره دکتری در دانشگاه‌های هلند متقاضی هلندی ندارد بنابراین این کشور به‌ویژه در رشته‌های پایه و فنی و مهندسی دانشجویان بین‌المللی را با ارائه بورسیه تحصیلی پذیرش می‌کند.

مهم‌ترین اقدام برای تحصیل دوره دکتری در هلند و گرفتن پذیرش، موافقت استاد راهنما با پروپوزال ارائه‌شده است. داشتن رزومه مناسب و توانایی لازم برای انجام پروژه در زمان تعیین‌شده عوامل مهم و تاثیرگذاری در جلب نظر مساعد استاد راهنماست.

معمولا در دوره دکتری واحد درسی ارائه نمی‌شود و فقط به صورت پروژه تحقیقاتی بر یک موضوع خاص انجام می‌شود. دوره تحصیلی دکتری حدود 4 تا 6 سال طول می‌کشد و در نهایت دانشجو با ارائه پایان‌نامه و دفاع از آن مدرک خود را دریافت می‌کند. دانشجویان دوره دکتری ضمن دریافت حقوق از دانشگاه وظایف مختلفی در راستای انجام کار علمی و تدریس بر عهده دارند.

شرایط پذیرش دانشجوی دکتری در هلند

برای درخواست بورسیه تحصیلی در دوره دکترا و ورود به این دوره، متقاضی حتما باید مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشد. ارزیابی مدارک متقاضی بر عهده موسسه Nuffic است. Nuffic دپارتمانی است که تحت نظر وزارت آموزش هلند فعالیت می‌کند. مدارک مورد نیاز برای ارائه به استاد راهنما شامل این موارد است:

ریز نمرات مدارک تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی؛ رزومه کامل؛ مقالات در نشریات معتبر بین‌المللی (در این صورت نیاز به مدرک زبان نیست)؛ توصیه‌نامه از اساتید؛ نمره زبان آیلتس 6 یا معادل آن در آزمون‌های تافل، تولیمو و… و ارائه پروپوزال مناسب. اگر نمره زبان به حد کافی نباشد می‌توان آن را با گذراندن دوره‌های زبان انگلیسی جبران کرد. نمره آیلتس 5 نیاز به گذراندن دو ترم و نمره آیلتس 5.5 نیاز به گذراندن یک ترم زبان انگلیسی دارد.

سال تحصیلی در هلند به طور معمول از سپتامبر تا ژوئن در نظر گرفته می‌شود و متقاضیان می‌توانند با رجوع به سایت دانشگاه مورد نظر از زمان‌های تعیین‌شده برای درخواست پذیرش اطلاع پیدا کنند.

پس از تایید مدارک، متقاضی باید برای ویزای دانشجویی هلند اقدام کند تا اجازه ورود به این کشور برایش صادر شود.

دانشجویان دوره PhD در هلند ضمن دریافت حقوق از دانشگاه معاف از پرداخت شهریه هستند. دانشجویانی که در مدت تحصیل از دانشگاه حقوق گرفته‌اند با پرداخت مالیات به مدت پنج سال و دریافت مدرک زبان هلندی می‌توانند برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند.

امکان دریافت ویزای همراه برای خانواده متقاضی تحصیل و همچنین امکان درخواست اقامت دائم مشروط به اخذ مدرک زبان هلندی از مزایای مهم تحصیل دوره دکتری در هلند محسوب می‌شود. با وجود پاسپورت هلندی می‌توان بدون ویزا به بیش از 145 کشور جهان همچون کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا، انگلستان، استرالیا و… سفر کرد.

دانشجوی دکتری در هلند از امکانات مطلوب علمی نظیر دسترسی به کتابخانه‎‌های الکترونیکی و مقالات سازمان‌های علمی جهان برخوردار است. امکان استفاده از اینترنت رایگان در دانشگاه‌ها، کارت تخفیف برای وسایل حمل‌ونقل عمومی و… برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. پس از اتمام تحصیل هم فرصت‌های شغلی خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دوره دکترا در هلند وجود دارد.

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های هلند را دارید بهتر است از کمک مشاوران این حوزه بهره بگیرید. کلید موفقیت در دریافت پذیرش جلب نظر استاد راهنمای مورد نظر است.

0 0 votes
رأی دهی به مقاله

فرم زیر را کامل کرده و برای دریافت مشاوره منتظر تماس ما باشید.

متقاضی اخذ اقامت هلند از طریق:
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments