آشنایی با دانشگاه های هلند

دانشگاه های هلند

دانشگاه های هلند همیشه در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان معرفی می‌شوند. از اینرو توجه دانشجوها از سراسر جهان را به خود جلب می‌کنند. کیفیت بالای آموزش، میزان شهریه مناسب و استفاده از زبان انگلیسی در ارائه دوره‌های آموزشی از مزایای دانشگاه های هلند است. در سال 2019 فهرستی از 250  دانشگاه‌ برتر جهان منتشر شد که نام هر سیزده دانشگاه کشور هلند در آن جای گرفته بود. در ادامه با دانشگاه های هلند آشنا می‌شویم. مطالعه این نوشته را به علاقمندان مهاجرت تحصیلی به هلند توصیه می‌کنیم.

نگاهی به بهترین دانشگاه های هلند

دانشگاه فناوری دلفت

از جمله دانشگاه های هلند دانشگاه فناوری دلفت بزرگ‌ترین دانشگاه فنی هلند است که در شهر دلفت استقرار دارد. قدمت این دانشگاه به قرن نوزدهم و زمان پادشاه ویلم دوم می‌رسد. دانشگاه دلفت هشت دانشکده و تعداد زیادی موسسه تحقیقاتی دارد. دانشکده‌های این دانشگاه از این قرار است:

دانشکده مهندسی مکانیک، مواد و علوم دریایی، دانشکده معماری و محیط زیست، دانشکده عمران و علوم زمین، دانشکده مهندسی برق،ریاضیات وعلوم کامپیوتر، دانشکده مهندسی طراحی صنعتی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشکده علوم سیاسی و مدیریت و دانشکده علوم کاربردی. دو زبان هلندی و انگلیسی در این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی به کار می‌رود. سه موسسه تحقیقاتی از جمله موسسه تحقیقاتی علوم محیط زیست، موسسه تحقیقات بین‌المللی ارتباطات مخابراتی و رادار و موسسه رآکتور دلفت در این دانشگاه فعالیت می‌کنند. کتابخانه این دانشگاه که در سال 1997 ساخته شده با معماری خاص و سقف تمام‌شیشه‌ای شهرت جهانی دارد. دانشگاه دلفت نشریه‌ای اختصاصی دارد که هر هفته منتشر می‌شود. در این نشریه به تشریح پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه پرداخته می‌شود.

دانشگاه واخنینگن

دانشگاه واخنینگن در سال 1918 در شهر واخنینگن هلند تاسیس شده است. این دانشگاه در حوزه علوم زیستی شهرت جهانی دارد. در این دانشگاه علوم گیاهی، علوم زیست محیطی و مدیریت منابع طبیعی، علوم دامی، تکنولوژی کشاورزی و علوم اجتماعی تدریس می‌شود. به دلیل استفاده از زبان انگلیسی در تدریس بیش از چهل رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه، سالانه تعداد زیادی دانشجوی خارجی در آن مشغول تحصیل می‌شوند. دانشگاه واخنینگن با برخورداری از ارتباطات گسترده بین‌المللی تاثیر بسزایی در حوزه آموزش و تحقیق در هلند دارد.

دانشگاه آمستردام

دانشگاه آمستردام از دانشگاه‌های قدیمی هلند و از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپاست که در سال 1632 تاسیس شده است. این دانشگاه در رشته‌های هنر، انسان‌شناسی و علوم اجتماعی رتبه بالایی میان برترین دانشگاه‌های دنیا دارد. در این دانشگاه حدود 150 رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و از اینرو دانشجویان خارجی از سراسر جهان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. کتابخانه مرکزی دانشگاه آمستردام با میلیون‌ها جلد آثار مکتوب شهرت جهانی دارد.

دانشگاه لیدن

دانشگاه لیدن قدیمی‌ترین دانشگاه هلند است که در قرن شانزده میلادی تاسیس شده است. در میان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نام بسیاری از رهبران، سیاستمداران و چهره‌های برجسته اجتماعی همچون رنه دکارت، تورج اتابکی، کنستانتین هویگنس و… دیده می‌شود. دانشگاه لیدن دارای شش دانشکده حقوق، پزشکی، باستان‌شناسی، ریاضیات و علوم طبیعی، علوم رفتاری و اجتماعی و علوم انسانی است و بیش از 150 دوره آموزشی در آن برگزار می‌شود. در دانشگاه لیدن در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از دویست رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و دانشجویان خارجی زیادی از کشورهای مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

دانشگاه اراسموس روتردام

این دانشگاه در سال 1913 بنیان گذاشته شده است. نام این دانشگاه با الهام از نام دزیدریوس اراسموس  فیلسوف قرن پانزدهم هلند انتخاب شده است. دانشگاه اراسموس روتردام با هفت دانشکده در حوزه‌های سلامت و بهداشت، حقوق، علوم اجتماعی و فرهنگ، سیاست، مدیریت و پزشکی فعالیت دارد. این دانشگاه دارای مرکز پزشکی است. این مرکز در میان مراکز پزشکی اروپا از اعتبار چشمگیری برخوردار است.

دانشگاه اوترخت

دانشگاه اوترخت از دانشگاه‌های قدیمی هلند است که در شهر اوترخت در قرن هفدهم تاسیس شده است. این دانشگاه هفت دانشکده دارد. دانشکده‌ علوم انسانی، دانشکده علوم اجتماعی و علوم رفتاری، دانشکده حقوق، اقتصاد و حکومت‌داری، دانشکده زمین، پزشکی، دامپزشکی و دانشکده علوم در این دانشگاه فعالیت دارند. شعار این دانشگاه با عنوان «خورشید عدالت بر ما روشن است» روی لوگوی دانشگاه حک شده است.

دانشگاه خرونینگن

دانشگاه خرونینگن از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های هلند است که در شهر خرونینگن در سال 1614 بنیان نهاده شده است. ده دانشکده، نه مدرسه و 27 موسسه تحقیقاتی در این دانشگاه فعالیت دارند.

دانشگاه رادبورد

دانشگاه دولتی رادبورد در سال 1923 در نیمیخن، قدیمی‌ترین شهر هلند تاسیس شده است. در این دانشگاه تحقیقات علمی منحصربه‌فردی صورت می‌گیرد. دانشگاه رادبورد هفت دانشکده دارد؛ دانشکده هنر، حقوق، علوم پزشکی، فلسفه، الهیات و مطالعات دینی، علوم پایه و علوم اجتماعی و دانشکده مدیریت نایمخن. در این دانشگاه حدود بیست هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه ماستریخت

دانشگاه دولتی ماستریخت در سال 1976 در شهر ماستریخت بنیان نهاده شده است. شش دانشکده این دانشگاه از این قرار است: دانشکده تجارت و اقتصاد، دانشکده علوم تجربی و علوم انسانی، دانشکده هنر و علوم اجتماعی، دانشکده حقوق، دانشکده روان‌شناسی و اعصاب و دانشکده بهداشت، پزشکی و علوم زندگی. دوره‌های زیادی در این دانشگاه با زبان انگلیسی برگزار می‌شود. حدود نیمی از دانشجویان این دانشگاه نسبتا تازه‌تاسیس دانشجویان خارجی هستند که از کشورهای مختلف به این دانشگاه آمده‌اند.

دانشگاه وریج آمستردام

این دانشگاه دولتی در سال 1880 تاسیس شده است. این دانشگاه به همراه دانشگاه آمستردام دو دانشگاه بزرگ شهر آمستردام در زمینه تحقیقات علمی هستند.

دانشگاه فناوری آیندهوون

این دانشگاه در سال 1956 و با تمرکز بر حوزه تکنولوژی تاسیس شده است. توسعه نوآوری در فناوری و همکاری با صنایع مختلف از فعالیت های گسترده دانشگاه فناوری آیندهوون است. این دانشگاه با استفاده از نوآوری در نوع آموزش و تحقیقات زمینه‌ساز پیشرفت علوم مهندسی شده است.

دانشگاه توئنته

این دانشگاه در سال 1339 در شهر انسخده تاسیس شد. توئنته دانشگاهی است که در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری و مهندسی فعالیت می‌کند. این دانشگاه با دانشگاه‌های دلفت و فناوری آیندهوون طبق سندی خاص همکاری می‌کند. برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه توئنته در زمینه مدیریت بازرگانی بین‌المللی، مهندسی، اداره عمومی اروپا، فناوری‌های پزشکی بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و علوم رفتاری ارائه می‌شود.

دانشگاه تیلبرگ

دانشگاه تیلبرگ در سال 1927 تاسیس شد. این دانشگاه در حوزه علوم انسانی، علوم تجربی، علوم اجتماعی، اقتصاد و حقوق فعالیت می‌کند. در این دانشگاه دوره‌های آموزشی به دو زبان هلندی و انگلیسی تدریس می‌شود. حدود ده درصد از جمعیت دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند که البته در حال افزایش است.

0 0 votes
رأی دهی به مقاله

فرم زیر را کامل کرده و برای دریافت مشاوره منتظر تماس ما باشید.

متقاضی اخذ اقامت هلند از طریق:
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
اشتراک گذاری
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments